Infopédia.hu

100% hasznos információ

Mi a linképítés, mint a keresőoptimalizálás (SEO) egyik lába, hogyan működik és mi a lényege?

A linképítés a keresőoptimalizálás 3 területének egyikébe, az Off-Site SEO (Search Engine Optimization)-ba tartozik. Lényege, hogy a weboldalunkra külső, megbízható és releváns weboldalakról linkek mutassanak.

A linképítés a keresőoptimalizálás 3 területének egyikébe, az Off-Site SEO (Search Engine Optimization)-ba tartozik. Lényege, hogy a weboldalunkra külső, megbízható és releváns weboldalakról linkek mutassanak.

Mitől lesz megbízható, avagy a Google szemében hiteles egy minket linkelő weboldal?

A megbízhatóságot, avagy hitelességet nagyon sok faktor és nyilvános adat mentén lehet vizsgálni, de alapvetően két szám van, ami mindenki által elfogadott. Az egyik a MOZ.com által kiadott „DA” érték, ami egy hitelességi mutató, a másik pedig a SEO PowerSuite szoftvercsaládból a SpyGlass nevű szoftverből kinyerhető “InLink Rank”, ami pedig egy rangsorolási képességet és hitelességet bemutató szám.

Mindkettőre igaz az az állítás, hogy minél magasabb, annál nagyobb ún. “link erőt” fog az adott oldalról szerzett link átadni.

Mitől lesz releváns egy minket linkelő weboldal?

A relevancia egy kevésbé mérhető, ugyanakkor nagyjából tapasztalati úton beosztható linképítési faktor. Ha egy oldal témája a környezetvédelem, akkor tudhatjuk, hogy minden “zöld” témával és ehhez kötődő tartalmakkal foglalkozó weboldalak számára releváns lesz, mint például energetika, napelemek és hasonló megoldások, például LED termékek.

Ugyanakkor az is világos, hogy egy politikai oldal számára előbbiek kevésbé hasznosak, ugyanakkor egy ügyvédi iroda már közelebb áll hozzá, mert egy energetikai pályázatról írt esettanulmány abszolút beleillik a témába.

Ami nagyon fontos, hogy a nem / kevésbé releváns link is értékes, ha megfelelő hitelességű oldalról érkezik, csak a Google hasznosabbnak látja a tartalmilag kapcsolódó oldalakat.

Milyen megoldásokat kerüljünk el?

A két legelterjedtebb “csaló” megoldás hazai viszonylatban a PBN-ek (Private Blog Network) és a link farmok. Mindkét megoldás jó esetben csak placebó hatású, sokszor még káros is, és komoly rangsorbeli veszteségeket lehet miattuk elszenvedni, így ezekkel óvatosan kell bánni.

Előbbiek arról ismerhetőek fel, hogy nagy mennyiségű, jellemzően értelmetlen, és témáját tekintve egymástól teljesen eltérő cikkeket lehet látni egy olyan oldalon, aminek még egy impresszuma sincs, és azt a benyomást kelti, hogy soha nem is “gondozták” az adott oldalt.

Utóbbiakat könnyebb tetten érni, hasonlítanak a startlap.hu-ra, ahol néha válogatás nélkül, vagy csak egyszerű tematizálás mentén csoportosítva vannak a különböző oldalak, és ezekre szövegkörnyezet nélkül, 1 szavas horgonyszövegeket használva linkelnek.

Milyen cikkeket írjunk?

Legalább 2500 karakteres cikkeket érdemes írni, amik általánosan mutatják be azt a témát, amire majd linkelni fog a szöveg. Vagyis itt nem terméket akarunk eladni, hanem egy, az olvasók számára hasznos szöveget készítünk, ami emellett a Google számára is azt bizonyítja, hogy mi otthon vagyunk az adott témában.

Egy általános cikk esetében ez a 2500 karakter így tagolódik:

  • 1 bevezető szakasz
  • minimum 3 tartalmi bekezdés

Fontos, hogy a szöveg könnyen olvasható legyen és bekezdésekre legyen bontva. Nézzünk néhány fontos betartandó szabályt:

  • Egy bekezdés ne legyen hosszabb 7-8 mondatnál.
  • A szövegben használjunk alcímeket.
  • Az egyes alcímek között ne legyen 300 szónál hosszabb szöveg.
  • A mondatok ne legyenek 20 szónál hosszabbak.
  • Ne használjunk bonyolult, nehezen olvasható szavakat.

Hogyan linkeljünk?

Cikkenként 1, maximum 2 linket érdemes alkalmazni. Ha nagyon sok linket helyezünk el egy anyagban, egy részük már nagyon kicsi értékkel fog rendelkezni. Emellett, ha rendszeresen ugyanannyi linket helyezünk el külső weboldalon megjelenő tartalmakban, a Google felismeri a mintát és kiszűrheti ezeket a linkeket.

Fontos landing oldalakat vagy kategóriákat érdemes linkelni, ezeknél van a legkisebb esély arra, hogy a későbbiekben megszűnnek.

Fontos továbbá, hogy az első 1-2 bekezdésbe nem érdemes linket elhelyezni, mert a legtöbb hírportál szerkesztő felülete ide nem enged linket rakni. A linket érdemes a szöveg közepe táján elhelyezni (a szöveg végére tett link sem szerencsés).

Ha úgy linkelünk, hogy „itt olvasható”, azzal semmire nem megyünk, olyan szavakra helyezzük el a linkeket, amik leírják a linkelt tartalmat, illetve minimum 2, maximum 5 szóból állhat a szókapcsolat, amire elhelyezésre kerül a link.

Összefoglalva

Összefoglalva tehát olyan cikkeket kell írni, amik egy fontos témáról szólnak, de nem egy-egy terméket ajánlanak, hanem általánosan mutatják be a témát. Fontos továbbá, hogy releváns aloldalt, lehetőleg valamilyen kategóriaoldalt linkeljünk, hacsak nem vagyunk biztosak abban, hogy a linkelt termék oldalt sosem fogjuk megszüntetni.

Linkmarketing checklist

Ahhoz, hogy egy linkmarketing anyag megfelelő legyen, az alábbi fontos paramétereket kell figyelembe venni.

Hírportál választás

  • Legyen megbízható – feltételezzük, hogy megél a látogatottságából
  • Legyen hiteles – DA 20 érték feletti oldal, de inkább 40+, ha lehet.
    Ellenőrzés: https://moz.com/link-explorer
  • Legyen releváns – a relevancia fontos, de nem visz mindent, ugyanakkor egy erősen releváns portál lehet minimális hitelességű is

Tartalmi elvárások

  • Hossz: a cikk legalább 2500 karakter
  • Megfelelő a megfogalmazás?
  • A linkmarketing cikkek hírportálokra mennek, nem saját weboldalra, tehát külsősként kell írni a témáról/a cégről, stb. Tehát: “a témában az xy céget kérdeztük” vagy “keressék az xy céget”, stb.
  • Nincs egy máshonnan átvett mondat sem? Fontos, hogy a szöveg egyedi legyen. Javasolt a https://copyleaks.com használata.
  • A szöveg nem túl reklám szagú?
    FONTOS: a médiapartnerek visszautasítják a “Milyen jó az xy termék” “Vegyél xy terméket” hangvételű anyagokat, ezért nagyon fontos, a téma egy érdekes, ismeretterjesztő vagy figyelemfelkeltő cikkben legyen kidolgozva.
  • Értéket ad az olvasó számára?

Formai elvárások

Egy szép formázással elkészített anyag sokkal megnyerőbb, az alábbiakra érdemes figyelni ehhez:

  • Cím
    • Félkövér
    • Középre igazítva
  • Szöveg
    • Sorkizárt
    • Bekezdésekre tagolt
    • Az egyes bekezdések között enter, hogy elkülönüljenek
  • Alcímek
    • Balra zárt
    • Félkövér
  • Felsorolások
    • A szövegszerkesztő felsorolás funkcióját használva, nem kézzel jelölgetve

Linkek

  • 1 db link cikkenként
    • Horgonyszöveg
      • minimum 2, maximum 5 szavas kifejezés
      • lehetőleg tartalmazza a márkanevet
    • Az első és az utolsó bekezdésbe ne kerüljön link, célszerű a szöveg felső harmadának vége és a közepe táján elhelyezni.

Kapcsolódó tartalmak